אודות בית הספר

הסטוריית בית הספר

בית הספר היסודי 'בית חנה' חב"ד, ירושלים

בנשיאות כ"ק נשיא דורינו זי"ע

בית הספר נוסד בשנת תשכ"ה (1965) ע"י הנהלת מוסדות חינוך חב"ד בירושלים (הרב זליג סלונים ז"ל, הרב חנןך גילצנשטיין ז"ל ויבלחט"א הרב טוביה בלוי), ונוהל עד לשנת תשנ"ח ע"י הרבנית סימה רלב"ג (בתו של הרב סלונים ז"ל, שהיה מראשי חב"ד בירושלים בשנות 50-60).

בית הספר נקרא ע"ש הרבנית חנה שניאורסון, אמו של האדמו"ר מליובאוויטש, מנחם מענדל שניאורסון, זי"ע. בית הספר נוסד במטרה להעניק חינוך לבנות חב"ד בירושלים ע"פ ההדגשים הייחודיים לתנועה חסידית זו, בהנחית הרבי ובהשראת תורת חסידות חב"ד.

בית הספר היה כעשרים שנה בבעלות הנהלת "מוסדות חינוך חב"ד" ולקראת שנה"ל תשמ"ה (עקב קשיים תקציביים) הועבר לבעלות משרד החינוך כבית ספר ממ"ד על איזורי ייחודי. בית הספר "התגלגל" במספר מבנים וסבל תמיד מצפיפות דיור עד לשנת תש"ע, כשביה"ס שוכן במבנה חדש ומפואר ברמת שלמה. מיקומו של בית הספר הוא בשכונת רמת שלמה שבירושלים, ברחוב אגרות משה 2.

פרופיל בית הספר
בית הספר משרת אוכלוסיות מכל שכונות העיר, כולל המרוחקות: נוה יעקב, גילה, רמת שלמה, רמות, הר נוף ועוד – וכן מהיישובים הקרובים לירושלים: מעלה אדומים, ביתר, מבשרת ירושלים, מעלה אפרים, גבעת זאב ועוד.

כיום מונה בית הספר 602 תלמידות כ"י. שכבות כיתה: א' עד ח'. ביה"ס מורכב כיום מ-22 כיתות אם. בביה"ס יש אולם ספורט חדיש ומאובזר, ומעבדה ביולוגית חדישה ומאובזרת ובה מחשבים. במקביל, כיום קיימת מצוקת חדרים בית הספר, ובית הספר יוצא לקראת בניה של קומה נוספת בעז"ה.

ביה"ס מתנהל על פי עקרונות הניהול העצמי הן בפריסת התקציב והן בתכניות העבודה.

צוות בית הספר
צוות ההוראה מונה כחמישים מורות, ביניהן מורות לחינוך מיוחד. כ- 40% מהצוות הוא ותיק, כאשר החלק האחר מורכב מצוות צעיר יחסית, שברובו נמנה על בוגרות בית הספר, סיעות אישיות לתמידות משולבות בעלות צרכים מיוחדים, מורה מ"שמע" לתמידות לקויות שמיעה. בתחום הסיוע הפסיכולוגי, קיימת "יועצת חינוכית" ותיקה ופסיכולוגית המשרתת את צורכי בית הספר.

כל הצוות רכש את מקצוע וההסמכה בהוראה ובכל תחומיו במסגרת דתית, בסימנרים במכללות ובאקדמיות. רוב הצוות ממשיך להשתלם ולהתקדם בלימודים משלימים המעשירים את מקצוע ההוראה. חלק לא מבוטל הן בעלי תואר ראשון, וחלק בעלי תואר שני.

באופן כללי יש לציין שהצוות הוא צוות מסור, החדור באידיאל של ה"שליחות" שבחינוך ובהוראה, ובמיוחד במסגרת הייחודית-קהילתית של בית הספר.

ייחודיות בית הספר
בית הספר משרת את הקהילה החבדי"ת ירושלמית (והסביבה) ואוהדיה. הורי התלמידות חפצים ומעונינים בחינוך חבד"י יחודי וברור מאוד, המושתת על תורתו והגותו של הרבי מליובאוויטש.

הסטנדרטים של החינוך בבית הספר מושתתים על הקפדה בקיום תורה ומצוות, שמירה על כללי צניעות מחמירים, וחינוך לדרך ארץ ומידות תרומיות. ערך יסוד המוחדר בחינוך הוא היציאה ל"שליחות" ושילובן של הבנות ב"מבצעים" יזומים, הקשורים בחסד ותרומה לקהילה, הפצת תורה ויהדות. בנוסף ביה"ס שם דגש מיוחד על פיתוח הווי חסידי יהודי סביב מעגל השנה החסידי והיהודי, המשתקף בין השאר ב"ביתון חנה" הירחון הבית ספרי. האוירה בביה"ס אוירה משפחתית השמה לה כמטרה לפתח כל תלמידה בפן האישי שלה.

תוכנית הלימודים הבית-ספרית תואמת את השקפת העולם החבדי"ת ובמסגרתה שולבו מקצועות יחודיים כגון: "חסידות" (תולדות חסידות חב"ד ואדמו"ריה; מושגי יסוד בתורת החסידות), "גאולה" (נושאים שונים המלבנים את תורת הגאולה ותקופת ימות המשיחה ע"פ המקורות), ועוד. במקביל, תוכנית הלימודים בביה"ס בהלימה מלאה לדרישות משרד החינוך וללימודי מקצועות הליבה, ומצליח להוביל את התלמידות להישגים מרשימים.